دست نوشته ها
(یادمان باشد اگر خاطرمان تنها شد) - (طلب عشق ز هر بی سر و پایی نکنیم) 

بنام خدا

معلم :حسین بوالحسنی                                                 مورخه : 15/2/1390

درس : هدیه های آسمان                      پایه ی : چهارم                   موضوع : این دوستی ها

اهداف کلی درس :

1 – آشنایی با برخی از وظایف و حقوق دوستان نسبت به یکدیگر

2 – تقویت این نگرش که هر مسلمان باید دوستان خود را از میان افراد خوب برگزیند و به آنها نیکی کند .

3 – تلاش برای برخورداری از رفتار نیک با دوستان

4 – آشنایی با توصیه های اسلام درباره ی کمک به دیگران در موقع نیاز

5 – آشنایی با ویژگی های دوست خوب و راههای حفظ دوستی

 

اهداف رفتاری موضوعی :

1 – مهارت پرورش دوست یابی

2 – تقویت روحیه ی اعتماد به نفس

3 – تقویت مهارت راز داری

4 – تقویت مهارت رفتار نیک با دیگران

 

مفاهیم کلیدی :

احترام ونیکی به دوستان – توقع بجا از دوستان – حفظ دوستی – صداقت و راز داری – مهربانی و صمیمیت

وسایل کمک آموزشی :

کتاب درسی – دانش آموزان – تصاویر کتاب – ماکت درخت – شکوفه های دوستی – ماسک عروسکی خرس

روش تدریس :

نمایشی – سخنرانی – اکتشافی – پرسش و پاسخ با محوریت بارش مغزی

ایجاد انگیزه :

بردن ماکت درخت و ما سک عروسکی خرس – اجرای نمایش دوستی

ارزشیابی آغازین :

بانام خدا و سلام و احوالپرسی و حضور غیاب فراگیران درس را آغاز می نماییم . در ابتدا از درس سحرگاه باشکوه  سوالاتی را می پرسیم تا مطمئن شویم که درس جلسه ی قبل را کاملا فرا گرفته اند .

1 – غار حرا در کدام کشور و در کدام شهر قرار دارد ؟

2 – چه کسی به غار حرا می رفت ؟ به چه علت ؟

3 – حضرت جبرئیل چه درخواستی از حضرت محمد ( ص ) کرد ؟

4 – وظیفه ی حضرت محمد ( ص ) پس از شنیدن پیام خدا چه بود ؟

5 – و....            ؟

هنگامی که از میزان یاد گیری درس گذشته مطمئن شدیم درس جدید را آغاز می کنیم .

البته از قبل به چند دانش آموز متن نمایشنامه ای را که از قبل تنظیم کرده بودیم می دهیم و از آنها می خواهیم تا در زنگ هدیه نمایش خود را اجرا کنند .

متن نمایشی که به اجرا در می آید بدین قرار است :

دو دوست برای گردش به جنگلی می روند و همانطور که صحبت می کردند و قدم می زدند ناگهان صدایی را می شنوند . وقتی که دقت می کنند صدای خرس به گوش می رسد . (لازم به ذکر است که یکی از آنها لاغر ودیگری چاق می باشد )

وقتی خرس به آنها نزدیک می شود دوستی که لاغر است سریع از درخت بالا می رود و آن یکی به علت چاقی نمی تواند از درخت بالا برود ، از دوستش می خواهد که به او کمک کند تا او نیزاز درخت بالا برود ولی آن دوستی که بالای درخت رفته می ترسد که ممکن است با آمدن دوستش به بالای درخت شاخه ی درخت بشکتد و جانش به خطر بیفتد از کمک کردن به دوستش خوداری می کند .

خرس نزدیک و نزدیکتر می شود و فردی که در پایین مانده چاره ای  نمی بیند جز به این که خود را به مردن بزند. روی زمین دراز می کشد و خرس به او نزدیک می شود و او را بو میکند و میرود .

بعد از رفتن خرس فردی که بالای درخت بود پایین می آید ،به دوستش نزدیک می شود و دوست عزیز وقتی که بالای درخت بودم دیدم که خرس به تو نزدیک شد و چیزی در گوشت زمزمه کرد راستش را بگو ، چه گفت ؟

فردی خود را به مردن زده بود از روی زمین بلند می شود و همین طور که رویش را از گرد وخاک پاک می کند می گوید : درست دیدی اقا خرسه گفت : پسر خوب به دوستی که در مواقع خطر تو را تنها می گذارد هرگز اطمینان نکن .

 

بعد از پایان نمایش از دانش آموزان می خواهیم که با تامل در داستان ، در مورد دوستی های واقعی بیشتر فکر کنند . سپس از دانش آموزان می خواهیم که در مورد ویژگی های یک دوست خوب فکر کنند ، (با طرح سوال آنهارا به فکر وامیداریم )آیا من می توانم یک دوست خوب برای شما باشم؟ چرا؟و نظرات  دانش آموزان و ایده ها ی آنها را در مورد ویژگی های یک دوست خوبمی نویسم و به بررسی موارد ذکر شده می پردازیم موارد یک به یک توسط خود دانش آموزان بررسی می گردد. نظرات را در صورت تکراری و بی مورد بودن بی کم وکاست می نویسیم واز دست بردن به نظرات دیگران پرهیز می نماییم ، هیچ کس حق انتقاد کردن ندارد- به طور کل نظرات به صورتی که گفته می شود ،نوشته می شود .

بعد از این که همه ی نظرات نوشته شد از فراگیران می خواهیم به پالایش نظرات دوستان خود بپردازند و نظرات تکراری و اشتباه را حذف نمایندو نظرات درست و منطقی را در جای دیگری از تخته سیاه بنویسند(این روش همان بارش مغزی است )

در این مرحله از فراگیران می خواهیم تا کتاب را باز کنند تا از روی درس خوانده شود .در پایان هر داستان باید نظر دانش آموزان را بخواهیم.(سوال از جمع وپاسخ انفرادی)

ارزشیابی پایانی :

در این مرحله پاکت هایی را در اختیار فراگیران قرار می دهیم و از آنها می خواهیم تا از بین شکوفه ها  آنهایی راکه بیانگر ویژگی های یک دوست خوب است در درخت دوستی بچسبانند و در حین انجام این کار سوالاتی در رابطه با درس از فراگیران می پرسیم :

1 – شما چه معیارهایی برای انتخاب یک دوست خوب دارید ؟

2 – مسئولیت شما در برابر دوست خود چیست ؟

3 – و..... ؟

تعیین تکلیف :

از فراگیران می خواهیم تا کتاب کار را برای جلسه ی بعد تکمیل کنند . و همچنین از آنها می خواهیم تا برای جلسه بعد در یک بند از دوست خوب و انتظارات خود از یک دوست خوب بنویسند . قسمت من میتوانم را در یک صفحه ((A4نوشته وبه کلاس ارایه کند.

[ ] [ ] [ حسین بوالحسنی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

عارفان علـم عاشـق می شوند بهـترین مردم معلـم می شـوند

عشق با دانش متمم می شود هر که عاشق شد معلم می شود

بر خود لازم می دانم از زحمات همسر عزیزم که در راه اندازی این وبلاگ اینجانب را یاری نمودند کمال قدر دانی را بنمایم .
امکانات وب


Fromomran Hossieny Tosaba_553@yahoo.com